tisdag 2 februari 2010

Språkning

En diskussion vid frukostbordet kom att handla om mobbing.
Eller mobbNing som det heter numer. Mobbing är ju fördjävligt, liksom doping. Eller dopNing som vi nu ska kalla det.

Om det nu är så att vi i alla fördjävliga saker som slutar på -ing, och vi således lånat från det engelska språket, ska tvinga in det där fonetiskt vidriga N:et... borde det inte dröja länge innan våra ungdomar hamnar i dåligt umgänge med curlning, scratchning, poppning&lockning, traffickning eller bodybuildning?

1 kommentar:

Manis sa...

Här har jag sällan varit, MEN O SÅ KUL ATT DU SKRIVER! Varför har jag inte det? Jag snokade i min StatCounter och där var du.

Jobbar ju nuförtin som språknazist på www.minabibliotek.se så jag blir kanske lite _för_ eld & lågor av såna här diskussioner.